Owsiki

profilaktyka, zapobieganie

Bardzo modne ostatnio stały się głodówki. Brak dostarczania kalorii organizmowi uruchamia nagromadzone w naszej tkance tłuszczowej zapasy. Procesowi temu towarzyszy uwalnianie uwięzionych tam toksyn. W przypadku dużej nadwagi, może dojść do uwolnienia się tak dużej ilości toksyn, że może to doprowadzić do wtórnej intoksykacji całego organizmu. Osobiście nie polecam głodówek dłuższych niż dwa dni. Nasz organizm już po kilka dniach całkowitej głodówki obniża podstawową przemianę materii i w ten sposób adaptuje się do niedoborów kalorycznych. Po powrocie do normalnego odżywiania się stan ten trwa jeszcze przez jakiś czas i jest odpowiedzialny za tzw. efekt jo-jo.

Watro wspomnieć, że w trakcie całkowitego głodzenia się, już po kilku dniach głównym źródłem energii stają się uwalniane z tkanki tłuszczowej kwasy tłuszczowe, które w toku przemian biochemicznych przekształcane są w związki zakwaszające nasz ustrój. Wpływają one niekorzystnie na gospodarkę elektrolitową ustroju – we krwi zmniejsza się stężenie mikroelementów: potasu, sodu i magnezu i pojawia się kwasica. To właśnie kwasica jest odpowiedzialna za obserwowane po kilku dniach zmniejszenie łaknienia, a nie „kurczenie się” żołądka. Dłużej trwająca głodówka może więc prowadzić do odkładania się złogów, czyli kamieni w nerkach.

Głodówki mają również wielu przeciwników. Są to metody niefizjologiczne oczyszczania. Mogą bowiem znacznie osłabiać organizm i spowodować szereg działań niepożądanych, jak na przykład: napad kolki u osób z kamicą dróg żółciowych, napad dny moczanowej u osób z podwyższonym stężeniem kwasu moczowego, obniżenie odporności, omdlenia, wtórny przyrost masy ciała po powrocie do wcześniejszego odżywiania. Głodówka może być prowadzona tylko i wyłącznie pod ścisłą kontrolą lekarza!

Jak z tego wynika całkowita głodówka nie jest żadnym dobrodziejstwem dla naszego organizmu, a raczej dużym dla niego wyzwaniem, a najbardziej eksploatowanym wówczas narządem jest wątroba. Jeżeli więc cierpimy na schorzenia wątroby, mamy skłonność do kamicy nerkowej albo leczymy się z powodu cukrzycy, nie powinniśmy w takich eksperymentach żywieniowych brać udziału. Najlepiej więc stosować głodówki częściowe.

A zatem 1-2-dniowe powstrzymanie się od jedzenia, przy wypijaniu odpowiedniej ilości płynów (najlepiej wody niegazowanej), zmniejszy dowóz szkodliwych substancji do organizmu i nie powinno wpłynąć niekorzystnie na stan naszego zdrowia. Stosowanie dłuższych głodówek jest jednak przeciwwskazane. Nawet w wypadku krótkiej głodówki konieczna jest konsultacja lekarza.

Categories: Metody oczyszczania